Ülehomme algab rahvusvaheline teatrifestival Baltoscandal

Rivo Veski
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Stseen Chelfitsch & Toshiki Okada lavastusest «Current Location»
Stseen Chelfitsch & Toshiki Okada lavastusest «Current Location» Foto: Baltoscandal

Kaasaegseid etenduskunstivorme esitleva teatrifestivalini Baltoscandal on loetud päevad ja mitmed etendused on juba välja müüdud. Pühapäeval saabusid esimesed külalised välismaalt, et 4. juulil alustada juba kaheteistkümnendat peavoolu eiravat Baltoscandalit.

Nagu ikka, on ka seekordsel festivalil oodata esinejaid üle terve maailma. Kaugeim külaline on Jaapanis resideeruv hinnatuddraamakirjanik ja lavastaja Toshiki Okada ja trupp chelfitsch - Baltoscandalil on võimalik näha nende uusima lavastuse «Current Location» Euroopa esietendust.

Jaapani ühiskonnale oli 2011. aasta 11. märtsi maavärin ja sellele järgnenud tuumasaaste suureks löögiks. See sündmus puudutas tugevalt ka Okadat ning «Current Location»-is kajastubki tema muutunud suhe teatrisse.

See on fiktsionaalne lugu muutusest, milles räägitakse kõrvalseisja  tooniga ning ulmeloo vahenditega ühes külas elava seitsme naise ärevusest, konfliktidest ja lootustest, kui taamal ähvardab võimalik oht.

Euroopa teatri tipptaset näitab Forced Entertainment, kellelt näeb festivalil lausa kaht lavastust. Esimene 6 tundi kestev mammutetendus «Quizoola!» on Tim Etchellsi 2000 küsimusest koosneval tekstil põhinev kestusetendus, mis oli üks esimestest välja müüdud saalidest festivalil.

Kuna publikul on vabadus saabuda, lahkuda ja naasta igal valitud ajahetkel, on tõenäosus menukile pilk peale visata siiski täiesti olemas. Teiseks lavastuseks on «Tomorrow’s Parties», mis uurib lootusega seotud ideesid ja klišeesid.

Kirjutades ja kogudes optimismi ja meeleheitega  põimitud tulevikustsenaariume ning lühilugusid uurib trupp ootuste spekulatiivsust ja lõputut hulka  võimalusi, mida tulevik meile varuks hoiab.

Koorekihti eesti kaasaegse teatri maastikult esindab teiste seas ka preemiapõldudelt ohtralt saaki noppinud Tartu Uus Teater, kelle «Vanemuise Biitlid» on visuaalselt perfektne fiktsioon eelmise sajandi Tartu kultuuri- ja teatriajaloost.

Kõrvalprogrammist väärib kindlasti esile tõstmist neljapäeval toimuv seminar «Milleks investeerida kultuuri?». Seminar võtab fookusesse kultuurikorraldajate, ettevõtjate ja kohalike omavalitsuste koostöövajadused ja -võimalused.

Ettekandega esinevad ettevõtja Hans H. Luik (Ekspress Grupi asutaja ja suuromanik), kohaliku omavalitsuse esindaja Raul Oreškin (SA Tartu Loomemajanduskeskuse juhataja, endine Tartu Linnavalitsuse kultuuriosakonna juhataja) ning kultuurikorraldajad Priit Raud (Baltoscandali kunstiline juht) ja Maria Reinup (Haapsalu Õudus- ja Fantaasiafilmide Festivali tegevjuht).

Terve Baltoscandali vältel on võimalik veeta aega ka Eesti Teatri Agentuuri koostatud interaktiivsel ingliskeelsel näitusel draamamaa.ee. Info-lounge on avatud kõigile, kes tahavad tubases atmosfääris saada ülevaadet eesti etenduskunstidest: lavastustest, näidenditest, loojatest.

Lisaks on programmis veel Hollandi trupi Schwalbe lavastus «Schwalbe Cheats» ning Belgia kirjaniku ja etenduskunstniku Pieter de Buysseri ja kunstnik Hans Op de Beecki lavastus «Book Burning». Baltoscandali vahendusel jõuab Eesti vaatajate ette ka skandaalse varjundiga Bulgaaria etenduskunstniku ja  performance-teatri uuendaja Ivo Dimchevi lavastus «Lili Handel».

Eesti kaasaegset etenduskunsti esindavad festivalil ka Mart Kangro, Henri Hütti, Von Krahli Teatri, Taavi Varmi ja Erki Kasemetsa lavastused.

Baltoscandal  leiab aset 4.-7. juulil Rakveres. Põhjalik ajakava on üleval festivali kodulehel.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles