India rentslimiljonär tegi ilma ka Oscarite peol

Tiit Tuumalu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
«Rentslimiljonäri» režissöör Danny Boyle kutsus Oscari-peole ka Mumbai agulilapsed, kes tema filmis mängisid.
«Rentslimiljonäri» režissöör Danny Boyle kutsus Oscari-peole ka Mumbai agulilapsed, kes tema filmis mängisid. Foto: Reuters / Scanpix

Meil polnud ei staare ega ka piisavalt raha, kui me alustasime. Oli ainult vaimustav stsenaarium ühes kire ja kõigutamatu usuga: kui see on olemas, on kõik võimalik! Umbes nii väitis Christian Colson, mees, kes produtseeris filmi «Rentslimiljonär» («Slumdog Millionaire») – teose, mis võitis ööl vastu esmaspäeva Los Angeleses kaheksa Oscarit, sh parima filmi ja režii eest.


Tegu on küllaltki tähelepanuväärse juhtumiga ka Oscarite pikka ajalugu arvestades. Film, mille peategelaseks on puruvaene india agulipoiss, kes võidab telemängus «Kes tahab saada miljonäriks» miljardi, on tervikuna üles võetud Mumbais, kohalike, maailma jaoks tundmatute india näitlejatega ja kolmandiku ulatuses hindikeelsena.

Need on faktid, mis peaksid vähemalt keskmist ameeriklast, kes januneb suurte ekraaninimede järele ja vihkab subtiitreid, tõsiselt hirmutama – mis sest et lavastajaks on nimekas inglane Danny Boyle –, ometi pole see nii. Tagasihoidliku eelarvega, kõigest 15 miljoni dollari eest üles võetud «Rentslimiljonär» on tekitanud tõelist furoori – peale selle, et see on jõudnud võita juba 60 eri auhinda, on film kogunud USA kinolevis ka sada miljonit dollarit ja see pole veel mingi piir.

Ometi rippus «Rentslimiljonäri» saatus juuksekarva otsas veel eelmise aasta lõpus, kui Warner Bros sulges üleüldisest majanduslangusest tingituna oma allharu, nn väikestele, kunstilistele filmidele keskendunud stuudio Warner Independent, kes pidi teost levitama hakkama.

Oli oht, et film piirdub DVD-leviga – päästjaks osutus Fox Searchlight, kes selle üles korjas ja 1600 ekraanile paiskas. Muide, sama stuudio seisab ka selliste tuhast tõusnud teoste nagu «Külili», «Väike Miss Päikesepaiste» ja «Juno» taga.

Tähelepanuväärne on ka see, et «Rentslimiljonär» seljatas puhtalt ainsa parima filmi kategoorias võistelnud blockbuster’i – 150 miljonit maksma läinud, ehk kõige rohkem nn klassikalisi Oscari-ideaale esindava «Benjamin Buttoni uskumatu elu», mis kandideeris küll 13 Oscarile, võitis aga üksnes kolm ja needki teisejärgulistes kategooriates.

Ühtlasi annab see tunnistust 5800-liikmelise filmiakadeemia muutunud maitsest – viimastel aastatel on ridamisi esile tõstetud teoseid, mille kunstiline väärtus on suurem kui ennustatav kassatulu. Olgu näiteks kas või kolm tänavust parima filmi kategoorias kandideerinud teost – nii on «Milk» kogunud seni kõigest 28 miljonit, «Ettelugeja» 23 miljonit ja «Frost/Nixon» 17 miljonit dollarit, mis Hollywoodi mõistes on peenraha.

Mitte vähem vastukaja pole «Rentslimiljonäri» võidukäik tekitanud Indias. Vaesteagulis elavate inimeste nimetamine koerteks (slumdog) on sulaselge rassism, kuulutavad inimõiguste aktivistid. Ka ekspluateerivat film kohalikke lapsi ja eksponeerivat liigselt Mumbai inetut poolt, tänavalaste elu ja kuritegevust.

Enamik indialasi leiab siiski, et tegu on India triumfiga – ka sealsete ajalehtede jaoks oli see kindel esilehekülje uudis. Suurt elevust on tekitanud ka Danny Boyle’i žest lennutada Oscari tseremooniale, miljonite televaatajate ette, terve hulk filmis osalenud lapsi, samuti lubadus luua spetsiaalne fond Mumbai agulilaste hariduse edendamiseks.

Eesti kinolevisse jõuab «Rentslimiljonär» 13. märtsil.

PEAMISED OSCARID

•    Parim film: «Rentslimiljonär»
•    Režissöör: Danny Boyle («Rentslimiljonär»)
•    Meespeaosatäitja: Sean Penn («Milk»)
•    Naispeaosatäitja: Kate Winslet  («Ettelugeja»)
•    Meeskõrvalosatäitja: Heath Ledger («Pimeduse rüütel»)
•    Naiskõrvalosatäitja: Penelope Cruz («Vicky Cristina Barcelona»)
•    Originaalstsenaarium: «Milk»
•    Mugandatud stsenaarium: «Rentslimiljonär»
•    Võõrkeelne film: «Lahkumised» (Jaapan)
•    Täispikk animafilm: «WALL-E»

Täisnimekirja vaata www.oscars.org

Mis on «rentslimiljonäri» edu taga?

Aare Tilk
Hollywoodis resideeriv
filmilavastaja ja -produtsent

«Rentslimiljonär» on vastupandamatult sarmikas muinasjutt, mis praeguse ülemaailmse majanduskriisi ajal lausa kisab täiest kõrist: «Inimesed, lõpetage valeiidolite kummardamine! Mitte raha pole elus peamine, vaid ainukesed tõelised väärtused on perekond, lähedased sõbrad, usk, lootus ja armastus.»

Selle teose elaan, vahetu siirus ja tohutu elujaatavus teeb relvituks ka kõige karmimad kriitikud.

Pealegi oli see ainuke tänavune parima filmi Oscari kandidaat, mille lõpp oli häbematult roosamannalik happy end. Loosungi «ükskord me võidame niikuinii» tõstsid seekord üles hindud ja see resoneeris miljonite vaatajate hingedes, mõjudes suurepärase palsamina hetkel maailma kimbutava depressiooni leevenduseks.

Timo Diener
filmilevitaja

Danny Boyle’i ja «Rentslimiljonäri» jaoks on see igati teenitud võit.



Võidu võti? Esiteks on tegu klassikalise Tuhkatriinu-looga, mida Hollywood on ikka hinnanud. Teiseks on film väga elujaatav, aga mitte suhkrune – elu varjupoole ees silmi kinni ei pigistata. Kolmandaks mõjub see nagu värske tuulepuhang, kogu see energia ja stilistika, millega Mumbai olustikku kujutatakse.



Rõõmu teeb ka see, et film pole spetsiaalselt Oscari püüdmiseks tehtud – teame ka selliseid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles