Jan Uuspõld ja Anatoli Tafitšuk murravad kõvasti tööd teha

Elu24
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Näitleja Jan Uuspõld
Näitleja Jan Uuspõld Foto: Monoteatri Suvepäevad

Teisipäeval 20. septembril alustab Monoteater juba kolmandat hooaega. Algaval hooajal on publikut ootamas kaks suvel esietendunud lavastust Jan Uuspõllult ja Anatoli Tafitšukilt ning kevadel on kavas lavale tuua veel üks uus mees, kes räägib täiesti omi mõtteid.

«Algav hooaeg on meie jaoks väga olulise tähtsusega ja murranguline» räägib Jan Uuspõld. «Kaks esimest hooaega Ürgmehe ja Isaga on tõestanud, et oleme monoetendusi andes õigel teel ja publik käib hea meelega meie etendusi vaatamas. Esimese hooaja 60 000 külastajat ja teise hooaja 64 000 on numbrid, mis räägivad iseenda eest. Algaval hooajal oleme vastu võtnud otsuse liikuda monoetenduste teel suure sammu stand-upi suunal ning seetõttu sai loodud ka stand-up show Minu elu meedias», jätkab Uuspõld. «Kui päris aus olla, siis enda elust rääkida ja aegade jooksul tehtud «trikke» uuesti laval läbi elada ei ole sugugi kerge, suviste eelesietenduste ajal Sõpruse Kinos elasin läbi tõsise murdumise ning olin sunnitud ühe läbimängu publiku ees katkestama ning teise lausa ära jätma. Monoteatri suvepäevade ajal sain ennast küll peaaegu käima kuid ilm ja tehnika pakkusid uusi väljakutseid ning tingimused olid üllatavalt keerulised. Sügisel oleme võtnud tekstis ette mitmeid sisulisi muudatusi, püüan hetkel puhata, et enne esimesi etendusi läbi teha veel tõsine ja pingeline prooviperiood, et siis 3. oktoobril juba täiesti uues värskuses ning absoluutselt uuel tasemel oma publikule jälle rõõmu pakkuda».

Monoteatri lava uus mees Anatoli Tafitšuk jõudis suvel publikuga vaid korra kohtuda. Ometigi arvas üks Eesti päevaleht etendusest järgmist: «Tund aega üksi esineda ei jaksa iga näitleja. Nüüd on selliste meistrite hulgas Anatoli Tafitšuk.»

Tegemist on kunstitrendiga, mis ilmselgelt kogub tuure. Ameerikast mõjutatud ühemeheteatri tegemine kasvab ja areneb, tekitab uusi tähti ja kergitab uusi teemasid. Senistele staaridele, nagu Jan Uuspõld, on lisandunud lootustandval moel Anatoli Tafitšuk, kes sai valmis monotüki «Minu hind».

Üks mees peab teatrilaval panema käiku kõik trumbid, mis tal on. Lüüa tuleb aktuaalsuse, sotsiaalsuse ja koomikaga. Tafitšukil on veel üks trump – demokraatlikkus. Temas on harva esinev näitlejakvaliteedi omadus, mis seisneb positiivses lihtsuses ja aususes. Ta räägib inimestega kui võrdne võrdsega. Ühega meie hulgast. See on ühemehesõu puhul tohutu eelis. Islandlase Bjarni Haukur Thorssoni kirjutatud monoloog on maitsekal moel toodud publikule lähemale. Teksti sisse sai pikitud Eesti-ainelisi kilde, mida Tafitšuk hoogsalt publikusse puistas. Puänteerimisega saaks veel paremini välja tulla, pausi pidada veelgi ootamatumalt, publikut provotseerida veelgi julgemalt, kuid selge see, et näitleja on õigel teel. Sõna kannab mõtet. Žanri põhitõed on omandatud. Tafitšuk teab, kuidas nalja visates tõsistest teemadest rääkida.

Käsmus peetud Monoteatri suvepäevad, mille «Minu hind» avas, näitasid publiku huvi seda sorti esinemiste vastu. Rahvast parasjagu, vastuvõtt soe. Kuulu järgi jätkatakse «Minu hinna» etendamist sügisel. Kes ühemehenaljadest lugu peab, sel tasub vaatama minna.»

Sarnaselt Uuspõllule on ka Anatolil käsil elu raskeim prooviperiood, mis sai alguse juba 1. septembril ning lõpeb alles hooaja avaetenduse päeval 20. septembril Tallinnas, Vene Kultuurikeskuses.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles