Küberturvalisuses ekspert häkkis enda sõnul lennukite pardasüsteemidesse

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Vida Press

USA kohtudokumentide kohaselt tunnistas  küberturvalisuse ekspert USA Föderaalsele Juurdlusbüroole (FBI), et häkkis kuni 20 korral lennukite pardasüsteemidesse ning tal õnnestus teatud süsteemid mõneks ajaks oma kontrolli alla saada. 

FBI arreteeris Chris Robertsi aprillis pärast ta lendu lennufirmaga United Airlines New Yorgi osariiki Syracuse`i, kirjutab cnn.com.

Mees teatas oma häkkimistest Twitteris ning need jäid politseile silma.

FBI uurib Robertsi juhtumeid kui küberkuritegusid.

FBIle pakkus Robertsi tegevus juba varem huvi ning selle aasta veebruaris ja märtsis uurijad küsitlesid teda. Ta olevat tunnistanud, et ajavahemikul 2011 – 2014 häkkis ta lennu ajal lennukite meelelahutussüsteemidesse 15 – 20 korral.

Robertsi sõnul õnnestus tal ühel korral kirjutada üle kood, mille abil ta sa sisestada käsu «CLB», mis tähendab «climb» ehk «võta kõrgust».

Dokumendi kohaselt olevat see tekitanud ühe mootori seiskumise, mis tõi kaasa külgsuunalise liikumise.

Robertsi kinnitusel tunneb ta kolme tüüpi Boeingu ja ühte tüüpi Airbusi lennukite arvutisüsteemide nõrku kohti.

Ameeriklase sõnul oli ta eesmärgiks «parandada lennuturvalisust» ning tema arvates on FBI temast valesti aru saanud.

FBI dokumendis seisab, et Roberts arreteeriti, kuna ta tegevus kujutab lennuliiklusele ja inimeste turvalisusele ohtu.

FBI konfiskeeris talt sülearvuti, iPadi ja veel mõned seadmed.

FBI andmetel on Robertsil pahavara, mis võimaldaks lennukite arvutisüsteeme rivist välja viia.

Lennukitootjate Boeing ja Airbus esindajad ei usu, et Roberts selliseks häkkimiseks võimeline oli. Boeingi sõnul on lennukis mitu süsteemi ning navigatsiooni- ja meelelahutussüsteem on teineteisest lahus.

«Boeingi lennukitel on rohkem kui üks navigatsioonisüsteem, millele on juurdepääs vaid pilootidel. Mitte ühtegi muudatust lennus ei saa teha ilma pilootide kontrolli ja nõusolekuta,» teatas Boeingu esindaja.

Airbusi esindaja kinnitas sama, et nende süsteemid on häkkimistele vastupidavad ning neil on kindel tulemüür, mida kontrollitakse ja täiustatakse pidevalt.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles