NASA uurimisalus nägi Marsil virmalisi

Arvutijoonistus Marsist ja Maven uurimissondist
Arvutijoonistus Marsist ja Maven uurimissondist Foto: SCANPIX

USA kosmoseagentuuri NASA uurimissond, mis on Marsi orbiidil, märkas Punase planeedi atmosfääris virmalisi.

Sond Maven salvestas Mardi virmalisi viis päeva möödunud aasta jõulude ajal, edastab BBC.

Teadlased avastasid Marsi atmosfäärist ootamatult kõrgelt ka kosmilise tolmupilve, mida varem ei oldud märgatud.

Maveni missiooni eesmärgiks on uurida Punase planeedi atmosfääri ja seda, mis võis juhtuda Marsil kunagi olnud veega.

«Meid huvitab küsimus, et kui palju vett sellelt planeedilt on kadunud ja kosmosesse aurustunud ning kui palju süsnikdioksiidi pinnasest haihtunud,» sõnas USA Colorado ülikooli kosmoseteadlane Bruce Jakosky.

Maal on virmalised optiline nähtus, mis tekib atmosfääri kõrgemates kihtides. Seda põhjustavad Päikeselt tulevad laetud osakesed, mis põrkuvad kokku Maa atmosfääri osakestega.

Marsi virmalisi on varasemalt salvestanud Euroopa kosmoseagentuuri uurimisalus Mars Express, kuid nüüdne NASA uuring näitas, et Marsi atmosfääris tekkivad virmalised märgavatalt sügavamates kihtides kui Maa atmosfääris.

Selle põhjuseks peetakse asjaolu, et Maal on teda kaitsev magnetväli, Marsi magnetväli kadus aga miljardeid aastaid tagasi.

See tähendab, et Päikeselt lähtunud laetud osakeste voog ehk päikesetuul tabab Marssi otse ja tungib sügavamale atmosfääri.

Marsi orbiidil 150 – 300 kilomeetri kõrgusel liikuv uurimisalus Maven avastas ka tolmupilve, mis võib olla tekkinud kuudelt Phoboselt ja Deimoselt pärit kosmilisest tolmust või siis päiksetuule kaasa toodud tolmust. Selget vastust sellele päritolule aga veel ei ole. Missioonil osalev teadlane Laila Andersson kommenteeris, et juhul, kui tolm pärineb Marsi atmosfäärist endast, oleme me seni mõne olulise protsessi kahe silma vahele jätnud.

NASA saatis Maveni välja 2013. aasta novembris  ning see jõudis Marsi orbiidile 2014. aasta septembris.