Mis juhtus 1942. aastal Musta mere kohal lennanud natsilennukiga?

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Junkers JU52
Junkers JU52 Foto: Wikipedia.org

Natsi-Saksamaa transpordilennuk kadus 1942. aastal Musta mere piirkonnas jäljetult.

Nüüd jõuti selle lennuki vraki jälile, kuid pardal olnute saatuse kohta ei ole siiski midagi teada, edastab Daily Mail.

Teise maailmasõja ajal kadunud lennuki Junkers JU52 saatus huvitas paljusid lennundushuvilisi.

2009. aastal uurisid sukeldujad Odessa lähedastes vetes merepõhja, otsides ühte teist kadunud lennukit. Nad leidsid 23 meetri sügavuselt hoopis JU52.

Veealuse fotograafiaga tegelev Andrei Nekrasovi sõnul oli leitud lennuk merepõhjas üsna hästi säilinud. Lennuki seest ja ümbert leiti mitmeid natsiesemeid nagu sõdurivöö ja –saapad, hambahari, hambapasta ning prillid. 

Nekrassovi sõnul on tähtsask nüansik see, et JU52 lennukit ei kuulutatud Musta mere piirkonnas kadunuks.

«Selle lennuki vrakki oli raske sügavas vees näha, kuna nähtavus oli vilets. Nähtavus ulatus kolme meetrini. Meres olevad lennukid paistavad alati kummalised, kuid see lennuk on veelgi kummalisem,» nentis Nekrasov.

Leitud esmete järgi tehti lennuk kindlaks ning arhiividokumendid paljastasid, et selle pardal oli üheksa inimest.  Natsi-Saksamaa kuulutas need isikud kadunuks 1942. aasta alguses kui Nõukogude Liit ründas idarindel. Üks neist kadunutest oli tõenäoliselt lennundusinsener Johann Wichert. Pardal võis veel olla natsi-Saksamaa õhujõudude ohvitser Karl Kroch, kes oli pärast puhkust rindele tagasi pöördumas ning Hispaania kodusõja veteran, paruni tiitliga vanemleitnant Axel Freiherr von Jena.

Kokpitist leitud lennudokumentide põhjal järeldati, et lennuk lendas Rumeeniast Ida-Ukrainasse Mõkolajevisse. Lend sai alguse 13. jaanuaril kui võeti Rumeenias Prahovast reisijad peale.

Lennuk pidi lendama esmalt vaid maa, mitte mere kohal. Selle tõttu ei olnud lennukis päästeveste ega muid mereõnnetuses vaja minevaid abivahendeid.

 JU52 kuulus Natsi-Saksamaa armee neljandale õhutõrjediiviisile, mille baas asus Mõkolajevis.

Lennul Ida-Ukrainasse muutus ilma väga karmiks ning oletatakse, et leitnant Horst Ringel kaotas lennuki üle kontrolli. Ta püüdis saada maandumisluba Venemaalt Volgogradist ja Ukrainast Võgodast. Lennuk aga kadus enne kui luba anda jõuti.

Lennukivrakkide uurijate arvates kukkus JU52 sõna otseses mõttes Musta merre. Võis juhtuda ka nii, et lennuk hädamaandus vette, kuna see on säilinud ühes osas. Pardal olnud aga ei pääsenud lennukist välja ja veepinnale.

Nekrassovi sõnul on üllatav, et natsi-Saksamaad ei huvitanud selle lennuki saatus.

«Miks mitte keegi ei näinud Saksa lennuki hädamaandumist? Miks sellest ei teatatud? Nähtavus võis olla minimaalne ning tõesti keegi ei märganud seda,» arvas Nekrasov.

Nekrasov loodab, et JU52 saladus lahendatakse kunagi täielikult.

Wikipedia: Junkers JU 52, hüüdnimi saksa keeles Tante Ju (Tädi Ju) oli Saksamaa reisi- ja transpordilennuk, mille konstrueeris Junkersi Dessau tehases Ernst Zindel-i juhitud meeskond.

JU52 lennukeid ehitat 1932 kuni 1945.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles