Sotsiaalmeedia muudab kasutajad lambakarjaks?

Inna-Katrin Hein
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sotsiaalmeedia
Sotsiaalmeedia Foto: SCANPIX

Taani teaduslehekülg videnskap.dk teatas uuringust, mis näitas, et sotsiaalmeedia paneb selle kasutajad käituma nagu lambakarja.

Taanis Kopenhaageni ja Norra Oslo ülikooli koostöös tehtud uuring näitas, et inimestel on vajadus end väljendada, samas aga kaob huvi üsna kiiresti.

Uuringus keskenduti sellele, kuidas inimesed kasutavad Twitterit. Uuring näitas, et sinna pandud sõnumid levivad üsna kiiresti. Tugev reageering tekib juba 15 – 20 minutit pärast sõnumi avaldamist, kuid 24 tunni pärast võib teema juba «surnud» olla.

Uuringust järeldati, et inimesed käituvad sotsiaalmeediat kasutades nagu käitutakse börsil ehk tekib lambakarja efekt.

Börsil hakatakse järsku kauplema vaid samade firmade aktsiatega ja sellest tekib ise end toitev ahel ehk kõik kulgevad ühes suunas nagu lambakari.

«Kui Twitteri kasutaja käib välja mingi teema, mis haakub paljudega, siis läheb terve kari liikvele. See aktiveerumine on kumulatiivne. Paljud tahavad kähku oma sõna sekka öelda. Koos mõtteid jagades tuntakse end turvaliselt. Mõõtsime selle fenomeni kumulatiivsust ja tegime selle põhjalt matemaatilise mudeli,» sõnas teadlane Joachim Mathiesen.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles